Jag har varit med och skrivit Yimby Västerås yttrande på detaljplanen för Hulte 3 och Högne 2 och saxar in detta här.
Yimby
Västerås ser givetvis positivt på planerna att bebygga de båda kvarteren med
cirka 180-190 hyresbostäder samt lokaler med centrumändamål. Vi ställer oss
dock kritiska till den alltför tydliga oviljan att faktiskt tillfullo vilja
bygga stadsbebyggelse, i synnerhet i detta fall då fastigheterna ligger
innanför Cityringen och är omgiven av kvartersstadsbebyggelse.
Stadsbyggnad
Det är
bra att man här ämnar att bygga på höjden i maximalt 16 våningar, även om det
säkerligen skulle kunna ligga på 20 våningar. Förutsatt att staden faktiskt
vill bygga över 51 meter och söka tillstånd hos Luftfartsverket.
Det
finns dock ingen del i detaljplanen som varken stödjer eller motiverar att den
högre volymen av Kvarteret Hulte
förskjuts i sidled och inte står vänd mot Kopparbergsvägen. Man upprepar här
samma misstag som gjordes när man bebyggde den delen av Kvarteret Hulte som innefattar
Herrgärdets vårdcentral, då mycket urbana strukturen på Kopparbergsvägen samt
på Karlsgatan och Knutsgatan upplöstes. Planområdet ligger ju i kvartersstaden (
vilket även framgår i Platsanalys på sidan 15) inom Cityringen så det är ganska
märkligt att den historiska strukturen inte anses viktig. Kvarteret Högne
bildar förvisso ett kvarter på grund av parkeringshusets befintliga form,
vilket är förtjänstfullt och ger Kopparbergsvägen en stadsmässig inramning
söderifrån. Det optimala här vore givetvis att ha slutna kvarter på ömse sidor
av Kopparbergsvägen.
På sidan
13 går det läsa sig till att” En öppen gård i staden blir aldrig privat” Detta
är exakt vår poäng och det blir sällan trevligt för varken den boende eller för
stadsflanören heller om det inte finns någon dikotomi mellan vad som är privat
eller offentligt. Så varför då planera för ett öppet kvarter om det uppenbart
medför mestadels negativa konsekvenser för de boende i kvarteret? Kv. Hulte bör
därmed vara ett slutet stadskvarter med varierande våningstal där 6 våningar
bör vara ett minimum samt att högdelen vrids och således placeras glasfasaden
direkt mot gatan.
Arkitektur/Gestaltning
Det är
som nämnt förtjänstfullt att Kvarteret Högne gestaltas från ett trist
parkeringshus till ett urbant bostadkvarter med blandade fasaduttryck i
respektive riktning, som i en del fall skapar intressanta stadsrum. Det är positivt
med varierande fasadmaterial som tegel, puts, träpaneler utom kanske då alltför
stora glaspartier.
För Kv.
Hultes del vore ett smäcker tornbyggnad, integrerad i kvarteret är föredra,
snarare än ett vertikalt skivhus. Byggnaden bör uppfattas som ett urbant
bostadhus med koppling till gatulivet, snarare än modernistiskt
1960-talshotell.
Trafik
Den
trafiklösning som för närvarande anläggs på Kopparbergsvägen, så att gatan
smalnas av och blir enfilig i vardera riktning samt breddar GC-vägen närmast
Östra Kyrkogården och förvandlar Kopparbergsvägen till en stadsgata är bra Det är viktigt att Kv. Högne inte blir den
isolerade ö som det befintliga parkeringshuset består av idag, utan att
trottoarerna blir så pass breda så att det blir inbjudande att korsa gatan till
de kommersiella lokaler som planeras i aktuellt kvarter.
Övrigt
Det är
mycket positivt att i och med det planeras för lokaler med centrumandamål i båda
bostadshusens bottenvåningar. Med en bra funktionsblandning av restauranger,
kultur och närservice kan byggnationen av de båda kvarteren onekligen höja
Herrgärdets ekonomiska och sociala hållbarhet.
I planhandlingarna
går det även att läsa till sig att det ska bli en entré till Västerås, vilket
är bra, men planen är väl snarare att Kopparlunden bebyggelsemässigt och
strukturmässigt ska integreras sömlöst med innerstaden och därmed Herrgärdet?
Denna detaljplan bör alltså gestaltas med en önskvärd urbanitet som stråkbinder
Herrgärdet och Kopparlunden fram till Emausmotet och allting därefter.