måndag 7 februari 2011

Östra Hamntornet






Härom veckan var det byggstart för 18-våningshuset Kvarteret Magasinet eller Östra Hamntornet som NCC döpt om det till. I skrivande stund är de flesta lägenheterna redan sålda, vilket är glädjande och en fingervisning om att det finns en stor utvecklingspotential och marknad för centrala och höga hus i staden. Så stadens tangentkrigande Villaägareföreningar samt andra gnällspikar likt Rune Karlsson kan ju dra igen för denna gång gällande vad folk efterfrågar för typ av bostäder. Finns det en efterfrågan på en högre och tätare stad, ja då bygger man ju givetvis efter dessa preferenser. Nu är det inget självändamål att bygga högt under premissen ”bara för att”, men vill man ha kundunderlag för lokala butiker och verksamheter, skydda annan mark från exploatering samt ge förutsättningar för ett gott och trivsamt stadsliv är den täta och funktionsintegrerade staden det enda alternativet. Personligen tycker jag byggnaden kunde vara högre, men något smalare .

Det tråkiga med denna byggnation är att man, NCC ( eller tidigare planarkitekten), valt att inte integrera lokaler i bottenvåningen för exempelvis kommersiellt bruk utan istället ett parkeringsdäck med en extra hög parkeringsnorm. Fortsätter man att inte planera för stadsliv och urbant integrera flera funktioner i området riskerar Östra Hamnen/Lillåudden bli en betydelselös, isolerad bostadsenklav som endast de boende, i regel, utnyttjar. På sikt kanske en del bottenvåningar i området kan konverteras till lokaler för olika ändamål.
Ett naturligt flanörstråk är dessutom obefintligt, förutom den som går längs kajkanten. Den fyller dock ingen större funktion, förutom att det ”går” att använda den, alltså icke-fungerande och inget nämnvärt mervärde än så länge.

Detta är tyvärr inte vad den lokala stadsplaneringsdebatten handlar om, det vill säga sociala och estetiska gestaltningskrav och hur Östra Hamnen/Lillåudden ska knytas till Innerstaden så Västerås slutligen kan titulera sig som Mälarstaden med rätta, utan det är * trumvirvel * hushöjder som fullkomligt sammanfattar den lokala diskursen. Den Gynt-Luttroppska idén om Västerås som ”Tornens Stad” är intressant ur flera urbana perspektiv, men det förutsätter att de inte står som solitärer på långt avstånd från varandra utan snarare i kluster samt att markvåningarna är integrerade primära funktioner med en strikt stadsmässig gestaltning. För i slutändan är det livet mellan husen som gör skillnaden.

Projektet planeras för inflyttning till sommaren 2012.

4 kommentarer:

Jon sa...

Jag håller med, det hade varit bättre om de satsat lite på en mer urban utveckling. Ett litet tips, här kan man titta på bygget av kvarteret fyrtornet.
http://webbkameror.se/byggkameror/mimer/index.php

Chief Rocka sa...

Hej Jon!

Tack för länken, hade missat den!

Ja, det förstör områdets utveckling och framtida potential om man inte bygger hyfsat stadsmässigt och funktionsintegrerat. Vi får hoppas att Nya Stationsområdet och fortsättningen av Lillåudden får ändra på det...

Alex sa...

Hoppas det kommer fler höghus i framtiden i centrala Västerås inte behöva vänta 20 år på nästa intressanta bygge.

Chief Rocka sa...

Hej Alex!

Det kommer byggas ett 16-våningshus vid Lasse Färnlöfs Plats, Öster Mälarstrand med förmodad byggstart nästa höst.

Se: http://chiefrockablog.blogspot.com/2010/02/oster-malarstrand-etapp-ii.html

Snap Shots

Get Free Shots from Snap.com