Yimby Västerås ser positivt på den fortsatta utvecklingen av Öster Mälarstrand. Den låga exploateringsgraden och de omotiverat uppbrutna kvarteren ser vi framför allt som planförslagets klandervärda delar. Vi ser däremot kvarterens storlek och husens gestaltning med bland annat sadeltak och tillåtna takfönster och takkupor som planförslagets förtjänstfullhet.
STADSBYGGNAD
Vi anser att stadsplanen och det finmaskiga gatu/rutnätet
är förhållandevis bra. En stabil struktur som håller när kommande etapper ska
kopplas samman. Det är verkligen bra med mindre kvarter som även underlättar
att mindre byggherrar kan få markanvisningar av dem som Västerås Stad aviserar
Vad
som däremot inte håller är de uppbrutna kvarteren. Vi är ytterst tveksamma till
att kvarteren planeras med halvprivata
innergårdar.
Det
bör finnas en klar tydlighet om vad som är privat och vad som är offentligt,
öppna gårdslösningar ger varken den önskade effekten av privathet för de boende
eller trivsamt gatuliv för allmänheten. Vi föreskriver alltså att kvarteren
sluts i största möjliga mån, i synnerhet i det kvarter som den planerade
förskolan ska husera i samt mot Kajpromenaden. Slutna kvarter fungerar även som
bra bullerskydd mot Öster Mälarstrands allé, dessutom vore det här lämpligt med
en tyst sida. Det får ses som en arkitektonisk utmaning att solmaximera utan
att stadsmässigheten och de boendes integritet på innergårdarna faller bort. Slut
kvarteren helt alternativt bättre optimerat. Upphöjda innergårdar, som beskrivs
på sidan 12, med mur skulle fungera på Kajhusen i mitten, dock betydligt högre
än 1 meter utan snarare 2 meter. Upphöjda innergårdar är dock ingen lösning för
Kajhusen utmed själva kajen. Där måste Kajhuskvarteren således slutas betydligt
mer. Vi anser att ett fungerande stadsrum är viktigare än en utsikt mot en
hamnbassäng. Ett alternativ skulle faktiskt vara att stegvis höja bebyggelsen
successivt.
Exploateringen
är dessvärre för låg, hushöjderna bör ligga på 6-8 våningar. Västerås centrala och
sjönära markkapital är inte överflödigt, därför måste marken utnyttjas mer
effektivt.
Efterfrågan på bostäder vid Öster Mälarstrand har
dessutom visat sig stark. Är det dessutom politiskt förankrat att bygga cirka
1000 bostäder per år fortsättningsvis skulle planförslaget med lätthet kunna
växla upp till 900-1000 bostäder istället för 700. Detta enbart genom att lägga
på de önskvärda extra 2-3 våningarna per kvarter.
Dessutom är det märkligt att denna etapp som är den
mest centrala etappen då den angränsar till både Lillåudden och Stationsområdet
samt attraktionen Kokpunkten, är lägre än exempelvis de tidigare etapperna av
Öster Mälarstrand. Kokpunktens fortsatta attraktivitet ligger ju även i att ett
lokalt underlag och anknytning finns.
Dessutom bör kajkanten ha generellt högre byggnader
att den kan skapa förutsättningar för verksamhetslokalernas bärkraft gällande
hela den nordvästra delen av Öster Mälarstrand mot Kokpunkten. Det finns
så mycket potential och yta att skapa något verkligt urbant och unikt för
Västerås här. I synnerhet i denna detaljplaneetapp.
Tillgänglighetsfrågan längs Kajpromenaden är även
viktig att beakta. Det bör vara hårdgjord yta/beläggning från torget vid Kokpunkten
ända fram till piren vid Notudden. Kajens ska vara tillgänglig för alla.
Det är välkommet med gröna stadsrum, men en del överflödig
grönska då Öster Mälarstrand med dess omnejd egentligen är ett stort
grönområde. Hur är trygghetsaspekten
tillgodosedd längs parkstråket om ingen ser om något försiggår? Parkstråket
behöver naturliga målpunkter i form av verksamheter så att fler människor rör
sig genom stråket under dygnets alla timmar. I sådana stråk där det inte planeras
för lokalytor - men där det finns anledning att anta att behovet kan öka i
framtiden bör så kallade bokaler användas. Det möjliggör en framtida omvandling
om/när behoven av lokaler ökar och det ger således en trevligare och
attraktivare gatumiljö och ett tryggare stråk.
Bra med flexibla byggrätter.
Den stora ytan framför Kokpunkten bör bebyggas i
framtiden med någon form av verksamhet.
Fråga: Vad är den beräknade befolkningsdensiteten
för denna etapp?
ARKITEKTUR/GESTALTNING
Det uppskattas att man här frångår platta tak som är
standard för detaljplanettapp I och II och planbestämmer sadeltak och assymmetriska
sadeltak. Det är varmt välkommet med takfönster och takkupor som är uppskattade
och tidlösa detaljer. Alla tak behöver
ju dock inte nödvändigtvis vara sadeltak utan snarare att variation förnöjer
och ger ett brokigare intryck.
Återigen bör 6-8 våningar som grundstruktur vara
standard.
De högre husen bör vara integrerade som
tornbyggnader i kvartersstrukturen, inte som solitärer. Dessutom bör de vara
högre en endast 8 våningar, snarare 10 till 12 våningar
Vi ser gärna färgkodade verksamhetslokaler i varma
kulörer. Bra att dem är placerade i hörn, men ett par längs Kajpromenaden
skulle gott kunna täcka en hel bottenvåning. Ett fullgott exempel är Mimers
Kvarteret Råseglet i Öster Mälarstrands etapp II, där hela fyra
verksamhetslokaler finns på kvarterets framsida mot Mälaren.
Torgen är väldefinierade, vilket givetvis är bra.
Återigen är platsbildandet, behov av en tätare miljö, varav den låga
exploateringen återigen är aktuellt att poängtera. Det planerade ”Sirentorget”
behöver således en relativt högre bebyggelse och fler verksamhetslokaler.
Eftersom detaljplanen i dess nuvarande form inte ger
förutsättningar att bygga stadsbebyggelse utan snarare låga förortslameller i
ett än så länge, renodlat bostadsområde snarare än en stadsdel, finner vi
begreppet ”Kajstaden” ganska missvisande. Eftersom riktig ”stad” är attraktivt
är det inget annat än mäklarlingo att försköna verkligheten. Ge förutsättningar
och strukturer att bygga en stadsdel som långsiktigt håller socialt, ekologiskt
och ekonomiskt istället, inte en kuliss.
Verksamhetslokalerna bör som nämnt vara fler än de
som angetts i planens nuvarande form. Vi ser det positivt att vissa blir mindre
längs själva kajen samt en uteservering på piren, dessa fungerar dock mest
under båtsäsongen på sommaren och Kajpromenaden måste även fungera under
vinterhalvåret i och den grå vardagen.
Troligtvis kommer ett nationellt
energiforskningscentrum ( Energy Arena ) placeras vid Kokpunkten kommer behovet
av restaurangverksamheter definitivt öka åtminstone under kontorstid, varav
fler verksamhetslokaler måste komma till.
De platsbildningar som uppstår på andra platser än
Kajpromenaden och Sirentorget är det således viktigt att inte enbart förskolan
och bilpoolskontoret blir naturliga mötesplatser. Utan även längs parkstråket
som tidigare nämnt.
TRAFIK
Kollektivtrafik är en nödvändighet när hela Öster
Mälarstrand står klart. Parkeringsnormen
bör understiga 1.0
Öster Mälarstrands Allé bör ha en rakare och
tydligare koppling till Björnövägen. Tänk Hammarby Allé i Hammarby Sjöstad här,
ett lyckat urbant stråk som går genom hela stadsdelen. Önskvärt alltså att
Öster Mälarstrands blir boulevardiserad och inte en död genomfartsgata.
Bra med gångfartsgata längs Kajpromenaden och att
den är möblerad så trafikmönstret styrs. Det vore även bra med en tydlig och
färgmarkerad cykelfil.
Det är ett utmärkt initiativ att MUAB förklarat sig
villig att utöka antalet cyklar utöver normen och att medverka i bilpool samt
bilpoolskontor.
ÖVRIGT
Vi ser gärna sopsug alternativt smart
avfallshantering och egenproducerad el integrerade i denna etapp som
hållbarhetsfaktorer. En modern och hållbar stadsdel bör bli utrustad med
alternativa energikällor såsom solpaneler och mindre vindkraftverk.
En bättre hemsida än www.muab.nu
att marknadsföra Öster Mälarstrand vore önskvärt. Öster Mälarstrands
attraktivitet kan således marknadsföras bättre mot kommande byggherrar,
arkitekter, verksamhetsinnehavare och framför allt de intressenter som vill bo
i stadsdelen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar