Planprogrammet för Kopparlunden har nu varit ute på samråd.
Kopparlunden är cirka ¼
så stor som staden innanför Cityringen. Potentialen är därmed stor att
på sikt ge förutsättningar för en innerstadskaraktär i Kopparlunden och ett
utökat Centrum i Västerås.
Kopparlundens stora och monumentala byggnader samt
avsaknaden av tydliga strukturer i Planprogrammet, ger dock hittills en hel
annan fingervisning. Jag saxar in YIMBY VÄSTERÅS yttrande som jag har varit med
och författat.
STADSBYGGNAD
Ska det vara ”en del av Västerås där det myllrar av
inspirerande stadsliv” som det heter i visionen, bör det finnas en vision om tydlig struktur
och framför allt en ännu tydligare stadsstruktur. Det saknas vilken typ av
stadsbyggnad och bebyggelsestruktur som ska råda över stadsdelen och här
föreskriver vi givetvis kvartersstaden i största möjliga mån.
Vi förstår
svårigheterna att skapa ett rutnät och en axialitet nu när Kopparlunden består av
stora monumentala byggnader med höga kulturvärden som inte kan förvanskas för
att ge plats åt en flexiblare struktur, det behövs dock en tydlig idé hur den
nya bebyggelsen ska smälta in i den befintliga kontexten på ett urbant sätt.
Att ostrukturerat pyttsla ut ett par nya byggnader här och var utgör ingen
framtida och levande stadsdel. En
isolerad enklav utgör inte heller någon levande stadsdel, därför måste fler
gatunät kopplas samman tydligare.
Vad kommer vara den beräknade befolkningstätheten jämfört
med resterande Västerås tätort?
Man bör även öppna
upp området mer mot norra delen av Kopparbergsvägen, idag är Kopparlunden
avskilt från den delen av Kopparbergsvägen med ett högt stängsel. Det är
viktigt att få en känsla av att stadsdelen är tillgänglig, och inte bara är
något man passerar förbi.
Den urbana väven måste verkligen vara strukturerad och
tydlig. Annars riskerar Kopparlunden, liksom som många andra
stadsbyggnadsprojekt i Västerås, bli isolerade enklaver och stadskulisser.
Det är väldigt bra med målet 1500 bostäder. Västerås med sin
relativt lilla innerstad behöver definitivt utvidgning av innerstaden innanför
Cityringen tillsammans med kommande stadsdelar i Stationsområdet och
Ängsgärdet. Dessa kommande stadsdelar bör givetvis i i största möjliga mån,
trots barriärerna, integreras sömlöst
med varandra. Därför tycker vi att det är av stor vikt att den föreslagna nya
GC-passagen under Mälarbanan mellan Kopparlunden och Ängsgärdet verkligen blir
av. Vi får dock poängtera att det är minst lika viktigt att även
Karlsdal och Gideonsberg/Tegnérlunden integreras norrut i strukturen.
Överdäckningen mot just Gideonsberg/Tegnérlunden är därför
ett välkommet första steg att överdäcka E18 i centrumnära lägen.
Vi saknar även lite mer benchmarking som inspiration för
kommande planering och gestaltning. Knäppingsborg i Norrköping, Manufaktura
i Lodz (Polen) är bra kända exempel.
ARKITEKTUR/GESTALTNING
Vi ser det som positivt att det man vill gestalta husens
exteriörer med tegel och ser mer än gärna eventuella landmärken och
ikonbyggnader uppförda i tegel.
Klassiska former blandat med industriarkitektur och mer ”vågade”
gestaltningar, dock med respekt för kulturmiljön, är varmt välkommet.
Exemplet i bilden är ifrån 151 East 78th Street New York och
ritat av arkitekten Peter Pennoyer. Det
visar klart att man i modern tid kan gestalta hus med klassiska former och
gedigna material utan att blir alltför pastischigt.
Kvarteren eller åtminstone bottenvåningar bör vara helt
slutna. Slutna kvarter är bullerdämpande och med tanke på att Kopparlunden
ligger inkilat mellan E18, Mälarbanan och Östra Ringvägen kommer en del
lågfrekvent buller uppstå varav funktionsblandad, sluten kvartersstad är en av
de bullerdämpande lösningar för att säkerställa en god boendemiljö.
Då vi ser mycket positivt på att Kopparlunden kommer bli
relativt tät med högre byggnadsdensitet bör det finnas en god
belysningsstrategi. Kopparlunden ska vara en trygg, inspirerande och trivsam
plats oavsett årstid och klockslag.
Färgkodade butiksfasader i varma färger samt att dessa
sockelvåningar har en högre takhöjd.
Mälarbanans banvallar kan stabiliseras och anläggas om till
verksamhetslokaler som ger GC-tunnlarna både trygga och levande miljöer.
GC-tunnlarna bör i sin tur vara generöst dimensionerade.
Exempel på trevlig och färgkodad butiksfasad -
Mälarbanans banvallar kan stabiliseras och anläggas om till
verksamhetslokaler som ger GC-tunnlarna både trygga och levande miljöer.
GC-tunnlarna bör i sin tur vara generöst dimensionerade och väl upplysta.
Exemplet här är från Maltby Street, London.
IDENTITET/FUNKTION
Samtidigt som det är väldigt viktigt att stadsdelen
Kopparlunden behåller identiteten i sitt industrihistoriska arv är det viktigt
att nya verksamheter och funktioner skapar den balanserade mix som utgör en
riktigt urban stadsdel.
I Kopparlunden vill vi även se kreativa näringar,
kulturinstitutioner samt krog – och nöjesindustrin, inte enbart teknikklustret
Västerås Science Park.
En majoritet av de
kommersiella lokalerna i bottenvåningarna får gärna utgöras av mindre lokaler
för att uppmuntra fler småskaliga och lokala näringsidkare att etablera sig i
stadsdelen.
Vi ser även äldreboenden och förskolor som en del av mixen
av verksamheter. Eftersom fler barnfamiljer väljer att bo i centrala Västerås,
är det viktig att stadsdelens närmiljöer utformas med ett barnperspektiv.
TRAFIK
Vi ser gärna shared space och en genomfartstrafik 30km/h
genom hela Kopparlunden.
Gator får gärna
beläggas med gatsten, då det är en naturlig hastighetsdämpande åtgärd, hellre
än till exempel fartgupp och avsmalningar.
Fler gator som kopplas samman med övriga staden. Det måste finnas bra tryck på flödena genom
hela stadsdelen.
Låga parkeringstal. Fastigheterna inom Kopparlunden är
A-fastigheter, det bör inte fördyras ytterligare för kommande boende med
parkeringsnormer som fördyrar byggnationen och fastighetsutvecklingen för byggherrarna
och i sin tur kommande boende.
Vi ser hellre en hög täthetsnorm och parknorm än just en hög
parkeringsnorm. Kopparlunden är ett
viktigt arv från industriella Västerås och för att det ska bli en attraktiv
stadsdel krävs en väl genomtänkt plan för områdets grönstruktur. En parknorm är
alltså mer önskvärt en än parkeringsnorm, hur differentierad den än må vara.
Markparkeringar ska
helst endast utgöras av kantstensparkeringar.
Eventuellt kan ett centralt mindre parkeringsgarage accepteras, där boende och
lokala företag kan hyra p-platser. I så fall är det viktigt att det finns flera
alternativa in- och utfarter till garaget, då detta gör att trafiken kan
spridas ut över stadsdelen och strila mellan bebyggelsen istället för att
koncentreras till en huvudgata.
Man bör även ta bort
benämningarna ”huvudgata” och ”lokalgata” och helt enkelt benämna alla gator
för enbart ”gata” eller ”stadsgata” för att påvisa att alla gatorna inom
stadsdelen är jämlika.
Jag tror och hoppas att
Kopparlunden inom en 20-årsperiod kommer vara en dynamisk och levande del av
Västerås innerstad, men det kommer krävas att politiker, tjänstemän, planerare
och arkitekter dels prioriterar Kopparlunden, men viktigaste av allt har mod
att våga förändra och förädla till en strategisk viktig stadsdel för Västerås
urbana utveckling.
1 kommentar:
Jättebra
Skicka en kommentar