Då har ett år passerat och det är tid att sammanfatta Stadsbyggnadsåret i Västerås 2013.
Ett fortsatt bra år, men ett typiskt mellanår. Varken riktigt bra eller rent uruselt. Få intressanta detaljplaner ute, men en del
annat som räddar upp det. Det känns alltså mer spännande att börja fingra på vad
2014 har att erbjuda och så får det bli.
Några guldkorn från 2013:
Den fördjupade
Översiktsplanen för Stationsområdet 3B antogs i Oktober. Nu är det bara att se fram emot
gestaltningsprogrammet för hela stadsdelen och kommande detaljplanen för Resecentrumet/Centralstationen
samt Stadsdelen Kungsängen och allt därefter.
Kollektivtrafiksystemet Smartkoll
kickade igång under Augusti. Genom ökad kollektivtrafik gynnas en tätare och
livfullare stadsmiljö. Med tätare turer kan man också bygga en tätare stad med
minskat bilberoende och underlätta transporterna för Västeråsarna. Samt vice versa att högre bebyggelsetäthet
leder till att kollektivtrafiklinjerna täcker in ett större antal invånare.
Västerås City vann
utmärkelsen årets stadskärna. Detta ska förhoppningsvis bara vara början av
all positiv stadsutveckling. Västerås krogscen rullar också vidare med många
bra nyetableringar för 2013 och vidare under 2014.
YIMBY VÄSTERÅS
såg officiellt dagens ljus i Januari 2013. Ett 60-tal medlemmar och ett tiotal
väldigt engagerade har resulterat i tre yttranden och två debatt artiklar. Mer
är definitivt att vänta.
Vad har då 2014 att erbjuda?
En hel del säkerligen. Både i form av konstruktion och
valfläsk eftersom det är val i September. Bostadsbristen kommer bli en het diskussion trots att under 2013 slogs det rekord i antalet
beviljade bygglov och antalet byggstarter lär nog vara högt under året.
Planprogrammet för Kopparlunden kommer ut i början på 2014.
Under våren i fjol hölls en serie workshops om Kopparlundens framtida funktion
och gestaltning.
Några korta reflektioner gällande Kopparlundens framtida
funktioner. Jag vill hellre se Västerås Science Park på Ängsgärdet med ett
kluster av entreprenörsorienterad innovation i ett kluster av högre hus
istället för i Kopparlunden. I Kopparlunden vill jag istället se kreativa
näringar, kulturinstitutioner samt krog – och nöjesindustrin.
Det viktigaste är dock att det blir en öppen stadsdel med en
balanserad mix av bostäder, arbetsplatser och andra verksamheter samt ett sammankopplat
gatunät med City och Ängsgärdet. Idag är endast Östermalmsgatan som länkar
emellan, inte konstigt att Kopparlunden är en svårfrekventerad del av staden,
isolerad av Cityringen, E18 och Mälarbanan.
I närheten av Kopparlunden kommer Mimerdelen av Östermalm
börja byggas likaså Kv Skalden på Karlsdal. Mimer ser läckert ut med rödbrunt
brukstegel. JM verkar också vilja sluta kvarteret mot innergården jämfört med
den öppna struktur som föreskrivits i detaljplanen. Skalden kunde ha klart roligare arkitektur,
men förtjänsten med det projektet blir senare när Ikano bygger hyresrättsdelen
mot Norra Ringvägen och ramar in gatuallén.
PEABs 16-våningshus Förstäven på Öster Mälarstrand som ännu
är på grundarbetsstadiet kommer resa sig under året. Extra gott att projektet
är så gott som slutsålt, vilket visar att högre, funktionsintegrerade och
väldesignade byggnader har hög efterfrågan.
Värt att nämna är också att Deromes radhusprojekt Spinnakern strax
intill höghuset sålde slut nästan omedelbart, högt som lågt men med god
arkitektur säljer alltså bra.
Förstäven - PEAB
God design snarare än vitputs-lamell-tramset är alltså
väldigt efterfrågat. Frågor på det?
Det därför Öster Mälarstrand etapp III är så viktig när den
går ut på samråd under året. När SBK
fick planuppdraget under hösten flöt det fram renderingar med
gestaltningsprinciper från ÅWL Arkitekter med låga småstadsidylliska och
uppsplittrade kvarter i 4-5 våningar i en annars omväxlande och tydlig kvarterstruktur,
mycket bättre upp om den hade varit helt sluten.
Vill man nu även locka barnfamiljerna som inte redo för
söndagslunken på Skälby-Gryta-Lillhamra med
Kokpunkten. Vilka tydligen är en hel del enligt Radio Västmanland, kanske delen närmast just Kokpunkten inte ska se
ut som småstadsidyllerna Trosa eller Norrtälje utan snarare en väldigt tät och
livlig kajfront. Den tilltänkta
kajpromenaden är ju etappens enda stråk, så det lär ju vara minst 6-8 våningar
om verksamhetslokalerna längs kajen ska ha någon kommersiell bärkraft. Detta är ju är dessutom delen av planområdet
närmast Centrala Västerås, så varför ska den vara i lägre bebyggelse kan man ju
undra.
Öster Mälarstrand - ÅWL Arkitekter
Jag undrar var har man fått småstadsidyllen ifrån här, det
har pratats från officiellt håll om miljöstadsdel likt Norra Djurgårdsstaden
och man får ett och småstadsidylliskt Trosa utrullat. Det är bra att man siktar
på att bli Breeam-certifierat som en hel
stadsdel, men då måste man ju faktiskt försöka få den harmoniska mix av
bostäder, kontor och andra verksamheter som
utgör en stadsdel. För här måste man verkligen och slutligen ta chansen att bygga en STADSDEL.
För vilket stadskapital har man att tillgå att bygga utanför Cityringen efter
Stationsområdet, Kopparlunden och Ängsgärdet?
Det viktigaste är ju dock en generellt
högre bebyggelse , sluten kvartersform och flexiblare gestaltningsprinciper (
ifråga om varierande höjd och stil) samt att samtliga bottenvåningar längs
kajpromenaden är lokaler ( ännu en anledning varför byggnaderna bör vara högre
än föreslagna 4-5 våningar om lokalerna över huvud taget ska ha någon bärkraft).
Klokt därmed av Byggnadsnämnden att med tilläggsyrkanden kräva generellt
högre bebyggelse.
Jag hoppas även att Öster Mälarstrands Allé senare blir
själva huvudstråket och en boulevard genom hela stadsdelen likt en Hammarby
Allé som på senare år fått seriösa stadskvalitéer mycket på grund av Tvärbanan
i och för sig. Ännu en enledning till att dra en busslinje genom Öster
Mälarstrand innan det är för sent.
Den genomgripande gestaltningsidén kunde ju vara aningen mer
mångfacetterad så att man inte låser arkitektoniskt kreativitet och lekfullhet
till att tappa momentum i processen att skapa något nytänkande och bestående. Jag
gillar verkligen sadeltak, men alla byggnader behöver inte ha sadeltak. Nu i
Januari hoppade arkitekten Anders Holmberg in i debatten och med ett eget
förslag. Han kritiserar likriktningen
inom stadens nybyggnationer träffsäkert och kommer med ett varierat och bra
gestaltat förslag, dock med den allvarliga bristen att många av radhusen hamnar
vid kajkanten istället för integrerade som townhouses i kvartersstrukturen
bakom kajfronten. Kajkanten ska vara vikta för byggnader anpassade efter de
levande lokalerna i bottenvåningarna, inte privata ingångar till radhus. Dessutom bör kajkanten ha generellt högre
byggnader att den kan skapa förutsättningar för verksamhetslokalernas bärkraft gällande
hela den norra delen av Öster Mälarstrand mot Kokpunkten.
Öster Mälarstrand - Anders Holmberg Arkitekter
Vad är mer är på gång under 2014?
Ängsgärdet vid Pilgatan är under planutredning. Bra att nu
även Kopparcronan tillsammans med Imperia Invest vill bygga. Hoppas däremot
inte på frimärkesplanering av resten av Ängsgärdet även om det är bra att ha en
av huvudstråken klara och resten faller på plats med en Översiktsplan och
senare detaljplanering. Det och ett flyttat bussgarage med rutnätig kvarterstad
måste senare få ge förutsättningar för den före detta arbetarstadsdelen Sumpen.
Stadsbyggnadskontoret har även fått ett planuppdrag för en
detaljplan gällande en påbyggnad på 2-4 våningar på Sigmahuset. Hoppas planen
hinner komma ut under året och att fler fastighetsägare i City ger initiativ
till fler påbyggnader.
Det måste även komma till med ett arkitekturprogram. Uppsala började bara prata öppet om ett sådant
styrdokument eller arkitekturpolicy och fick genomslag ganska omgående med
Juvelen vid Stationsområdet av Utopia Arkiteker som vinnande förslag. Det var
verkligen en juvel i kronan av Sveriges kontemporära arkitektur. Tänk vad grön av avund man kan bli. Utopias
vinnande förslag i Södra Rosendal i Uppsala för ständigt Västeråsaktuella
Byggvesta var inte så dumt det heller. Tänk om Byggvestas kommande Kv. Bommen på
Öster Mälarstrand hade haft samma kvalitet i gestaltningen. Går det fortsättningsvis att bygga med en
identitetsskapande och säregen Västeråsstil? Ja, inte putsad nyfunkis då. En modern variation mer av det arv Erik Hahr
lämnade efter sig och mindre av Sven Ahlbom. Arkitekturprogram/arkitekturpolicy eller en
haverikommission – välj själva.
Juvelen Uppsala - Utopia Arkitekter
Mimer tar över Veidekkes markanvisning i Kv. Mesanseglet.
Det trista är det hade behövts en till aktör på Västeråsmarknaden då i form av
Veidekke. Det positiva är att Mimer bygger fler hyresrätter samt att
byggnationen är i trä, både fasad och stomme. Trä är ett hållbart material som
jag gärna ser mera av, likaså tegel.
Föga intressanta projekt som börjar byggas under våren
projekt är ju PEAB och Arvid Svensson Fastigheter gemensamma projekt
Tegnérlunden eller rättare sagt Kv. Isolatorn. Ett typexempel på modernistisk
planering, DDR-arkitektur och går slött med försäljningen. Ingen högoddsare med
andra ord.
Min önskan är givetvis att alla projekt ska vara slutsålda
strax efter säljstart, men det går ju att utläsa varför vissa projekt säljer
snabbare än andra. Jag vidhåller att främst arkitekturen och känsla av plats är
dominanta faktorer.
Investmentbolaget bakom en av byggherrarna har rejält med likvida medel för att kunna skjuta in pengar till att upphandla ett projekt med trevlig och kontemporär arkitektur, istället blir det bara en polerad pastisch på miljonprogrammet.
Sist kan man undra varför stadens i särklass vackraste och
centralaste torg- Fiskartorget – är en vändplats? Moderaterna har även
motionerat om detta, vilket är bra. Gör det till shared space och öppna upp för
fler uteserveringar nu när man äntligen kommit igång med Brasseriet i Stadsparken
som står klar i vår och kommer tveklöst bli välbesökt.
Tycker du stadsbyggnadsfrågor och arkitektur i Västerås är
intressant?
Gå med i YIMBY
VÄSTERÅS och nyansera debatten och var med och gör 2014 till ett
fantastiskt stadsbyggnadsår!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar