Då var den Fördjupade Översiktsplanen för Stationsområdet,
även kallat 3B ( Bygga bort barriärer),
ute på samråd. Detta är tveklöst ett av de mest omfattande och framförallt –
viktigaste stadsbyggnadsprojekten i modern tid i Västerås.
Av geotekniska och ekonomiska skäl, var det sagt, kommer
inte spåren grävas ned i tunnel eller gå i högbana som tidigare förslagits av
bland annat Tovatt Arkitekter och Wingårdh Arkitekter. Att spåren kommer gå i markläge är bara att
acceptera och gör det bästa av saken, även om kalkylen för tunnel kändes
väldigt saltad så som jag mindes den för några år sedan.
Nåväl, Översiktsplanen har landat och det känns bra, initialt.
Förtjänstfullheten ligger primärt att bryta barriären mellan City och Centrala
Mälarstranden och skapa ordentliga urbana stadsrum – något som södra sidan av
spåren ännu saknar. Givetvis är Stationsbyggnaden viktig för resenärernas
komfort och för att den nuvarande är löjligt underdimensionerad för
resenärernas behov när Citybanan i Stockholm och fyrspåren till Kallhäll är
klart, men även för att en profilbyggnad behövs för att markera
barriärbrytandet med något extraordinärt.
Projektgruppen från Stadsledningskontoret och
Stadsbyggnadskontoret ska självklart ha en stor eloge för det genuina
engagemang man lagt ut hittills med själva Översiktsplanen samt kommunikationen
med intresserade Västeråsare.
Nu under samrådstiden har det seglat upp ett tredje
alternativ från politiskt håll som innebär att passagen under spåren uteblir och
att det endast blir en gångpassage över spåren. Vad är den exakta poängen i att
bygga något som inte ersätter dagens felaktiga lösning. Man bygger ju inte bort
barriären genom att glatt upprätthålla barriärerna. Man åstadkommer ingenting
genom att begå samma misstag igen som man gjorde senast på nittiotalet när
Stationen byggdes om. Det kan ju till
och med en lobotomerad krukväxt räkna ut.
Moderaterna formulerar sig alltså som följande i VLT
gällande gångtunneln:
”Den största
skillnaden mellan förslagen är att vi inte vill ha ett nedsänkt torg fram till
spåren från gång – och cykeltunneln under Södra Ringvägen. Ett nedsänkt torg
som fortsätter i en lång tunnel under spåren fram till Kungsängsgatan och som
gör det svårt för taxibilar och privatbilister att nå resecentrum.
Man hänvisar även till risken för översvämning i tunneln,
men för det första: Vill man ha en tunnel eller vill man inte ha en
tunnel? Det är ju löjeväckande att man
sätter privatbilister och taxi i första rummet när det kommer till Västeråsarens
rörlighet från City ned till Mälaren och vice versa. Man kunde ju nästan tro
att de vill att man ska kunna parkera bilen på perrongerna eller ta bilen med
sig på tåget. Skitnödigt och
småstadsaktigt så det förslår när man dessutom inte vill blanda gående och
cyklister under tunneln.
Jag är inte helt säker på att man förstått 3B-projektets
syfte och ambitioner, nämligen att bryta barriärerna inte att upprätthålla
dem. Är det då inte viktigare att
underlätta integrationen mellan Östra Hamnen och Lillåudden och den Centrala Staden. Den ”Centrala” Mälarstrand man i Översiktsplaner
efter Översiktsplaner eftersträvat?
Det ska finnas flera
passager över och under spåren annars är projektet en bortkastad möjlighet som
innebär att City aldrig kommer utvidgas ned mot Mälaren och att man måste bygga
om Stationsområdet ytterligare en gång inom en överskådlig framtid.
Själva Stationsbyggnaden hoppas jag gestaltas annorlunda
inför detaljplanestadiet. Hoppas det
kommande Gestaltningsprogrammet blir arkitektoniskt vassare, mer unikt och
identitetsskapande. Förhoppningsvis sitter Stockholm- Mälardalens vassaste
kontor vid ritbordet för tillfället.
Skärmtak eller takskydd saknas över perrongerna dessutom är gångpassagen
över spåren nästan en replika av den befintliga stationslösningen. Har man inte lärt sig något av tidigare misstag?
Har man nu gjort det går det alldeles utmärkt att ta inspiration från Dresden
eller Berlin när det kommer till plattformstaket eller varför inte helt och hållet kopiera
taket från Gare do Oriente i Lissabon.
I det inledande kapitlet.”Vision för Stationsområdet” kan
man följdaktligen läsa: ”Under de senaste årtiondena har det i
Västerås byggts många nya områden, förorter och enstaka byggnader men det har
inte byggts någon urban och mångsidig stadsdel”
Tack, då var även det bekräftat från officiellt kommunalt
håll. Undrar varför man suttit tryckt på den uppenbara sanningen i alla år.
I nästa stycke läser
man vidare att: ”Stationsområdet strävar efter att vara en stadsmässig, mångsidig och
attraktiv stadsdel. Områdena mellan Södra Ringvägen och Kungsängsgatan
utvecklas till funktionsblandade stadskvarter som sjuder av aktivitet och
rörelse. En stadsdel där mångfalden av verksamheter kompletteras med nya
bostäder, kontor, offentliga och kommersiella lokaler.
…och vidare.
”Stationsområdet ska ges formen aven tät kvartersstad. Byggnaderna
placeras mot gata och dess bottenvåningar utgörs i hög grad av publika lokaler
och verksamheter. I kvarterens inre finns privata och halvprivata innergårdar.
Bebyggelsen ges en varierad skala, med tonvikt på fem till sex våningar. En
högre bebyggelse kan prövas längs spårområdet samt vid stora stråk och nya
platsbildningar i form av torg och parker. I kvarter och byggnader ges
förutsättningar för en stor blandning av funktioner och verksamheter. Den
blandade stadsbebyggelsen kan bestå av handel, service, kontor, bostäder,
kultur idrott, torg, parker samt publika och icke-störande verksamheter.”
Ren och skär urbanism i min bok. En tät blandstad för Stationsområdet. Jag känner mig dock lite frågande inför ”halvprivata” innergårdar. Slutna kvarter med privata innergårdar bör vara normen, inte enbart för att det ger bättre förutsättningar för gatulivet utan även för att minimera bullret från järnvägen. Då återstå sist vad som är snack och vad som är verkstad. Det är givetvis en marknadsfråga, men man får inte glömma att kommunen har planmonopol och kan således bestämma hur man vill ha det. Besvärligt nog så är Västerås Stad väldigt lite av fastighetsägare i området. Jag tror dock majoriteten av fastighetsägarna förstår värdet av att maximera attraktiviteten av sina fastigheter. Ta Regioncity i Göteborg exempelvis. Där har Jernhusen affärsutvecklat mycket stadskapital i Göteborgs Stationsområde, givetvis ska de göra det i Västerås också!
Stadsdelen som omger Stationsområdet är alltså däremot mer
aptitretande - slutna och funktionsintegrerade kvarter med finmaskigt gatunät –
stadsstruktur helt enkelt. Östra delen
mot Björnövägen är inte lika stadsmässig, där kan man hoppas på en ändring i
samma kvartersstruktur som strax söder om spårområdet och kring Silområdet. Ska Ängsgärdet, förhoppningsvis, länkas samman
strukturellt med City och Stationsområdet bör det ju ske sömlöst utan några
avbräck i kvartersstrukturen.
Det är således viktigt att ”stadsdelen” fungerar som en
stadsdel rent funktionellt och inte blir ännu en stadskuliss som merparten av
de projekt som lanserats och marknadsförts som ”stadsutveckling” bara för att
det säljer ( självklart – stad är ju
alltid attraktivt!) även om många vill bo urbant men inte ta konsekvenserna av
det.
Fyra stycken parker
kommer skapas därtill. Hoppas de blir av typen stadspark för rekreation i en
positivt livlig stadsmiljö. Det bör alltså accentueras att det är en stadspark
av det mindre snittet.
Kungsängen borde även göras om till en stadsgata och inte en
genomfartsgata. Vilket den definitivt
ser ut att bli om man kan tänka sig sänka hastigheten något.
Västra delen av planområdet
framför ”kanonerna” eller ”lavetterna” i Kvarteret Sigvald borde även
exploateras. Mark Schultz på dåvarande Residens Arkitekter, numera på Archus
Arkitekter, hade ett bra förslag om en segellik byggnad precis vid parkeringen
där. Lavetterna ska givetvis vara kvar
och lavettera upp eventuella deltagare i den bilfest som äger rum i staden
under sommaren. Jag förutsätter att det
är det dem är till för. Kvarteret Samuels verksamhetslokaler borde vändas med
ingång mot Kungsängsgatan istället för Sigurdsgatan. Denna fastighet skulle
respektfullt kunna få byggas på ett par våningar för en mer stadsmässig inramning
längs Kungsängsgatans västra del.
Det är extremt viktigare att Stationsområdets
fastighetsägare förstår digniteten av detta Stadsutvecklingsprojekt och då
alltså förstå lönsamheten att i ett bygga en dynamisk stadsdel på väldigt
attraktiv mark i en stad i ett väldigt expansivt skede, win-win för både
fastighetsägare och stadens medborgare.
Sedan anser jag att man bör ta sig en funderare om Silon och
Betongfabriken och Reningsverket. Förutsätter
egentligen inget annat än att samtliga tre verksamheter flyttar eller rivs. Silon
är ju ingen uppskattad arkitektonisk skönhet , där borde en ikonbyggnad skapas
mitt i hamnbassängen mellan Östra Hamnen och Lillåudden och då gärna en folklig
och arkitektonisk magnet av typen Kulturhus eller liknande. Östra Hamnen och
Lillåudden, två än så länge monofunktionella bostadsområden behöver en helt
annan funktionell attraktivitet. Reningsverket bör flyttas snarast, speciellt
när Västerås Stad är huvudägare i Mälarenergi, finns det särskilda incitament
att hitta en ny lokalisering eftersom den är i i vägen i ett av stadens
viktigaste stadsbyggnadsprojekt i modern tid. Kan man bygga en ny
förbränningsanläggning för 3 miljarder kronor kan man med enkelhet flytta ett
reningsverk, förslagsvis bortåt Sjöhagen där Mälarenergi redan har sina andra
anläggningar.
Våningsantalet på 4-6 våningar kunde gott ligga på 4-8
våningar för en större variation i skala och storlek.
"Nya högre byggnader kommer att kunna skapas vid viktiga målpunkter med
större människoflöden. Byggnaderna ska utmärka sig genom dess arkitektur.
Bottenvåningar i dessa våningar ska vara publika, öppna och bidra till
gatulivet. Nya höga byggnader ska anpassas till föreslagna kvartersstrukturer,
följa gatornas geometri och inte som hus-i-park solitärer separerade
stadsstrukturer."
Slutklämmen är ju genialisk, med min understrykning. Det behövs givetvis ett par högre landmärken
på 10-20 våningar integrerade i kvartersstrukturen.
Översiktsplaner som dessa växer ju inte på träd, så minsta
lila överträdelse från de föreskrivna ambitionerna i senare detaljplaneläggning
kommer påpekas och det med besked! Eftersom andra ”dåliga” detaljplaner antas utan
ifrågasättande är det bara hoppas att denna smått fantastiska Översiktsplan inte
blir en politisk långbänk för att partilojalistiska klapphattar glömmer bort
att de representerar medborgarna och sina väljare.
Nu är ju inte Översiktsplanen juridiskt bindande, men jag
hoppas att den ger hundraprocentigt stöd och vägledning till att alla de olika
deldetaljplanerna vinner laga kraft med alla de ambitioner om tät,
funktionsblandad kvartersstad som Översiktsplanen föreskriver. Framför allt som vägledning för alla
politiska beslutsfattare, projektledare, arkitekter, fysiska planerare,
byggherrar, fastighetsägare, näringsidkare och Västeråsare som kommer vara en
del av hela projektet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar